Nieuwe Witchcraft zeilen

 

WhitchcrafzeilKort vragenvuurtje over de nieuwe witchcraft zeilen met designer Bouke Becker, vanaf nu te testen en leverbaar via Boardrepair.nl.

Allereerst gefeliciteerd met je eigen zeilenlijn, een gedurfde stap in een markt waar al een zeer groot aanbod is, toch durf je het aan, dan moet je je toch ergens duidelijk kunnen onderscheiden van de rest?

Ja, eigenlijk was het eerder zo dat wij nogal wat dingen misten in de bestaande zeilen van waaruit de wens ontstaan is dan maar zelf te gaan ontwikkelen. Sommige dingen bevielen me wel bij het ene merk en andere bij het andere maar we hebben ook veel dingen zelf bedacht of nieuw ontwikkeld.

Heeft de ontwikkeling van je eerste echte productielijn veel tijd gekost?

In totaal meer dan gedacht maar we hadden natuurlijk wel al een aardige basis. Ik heb vroeger in mijn eigen zeilenreparatieloft altijd mijn eigen zeilen gemaakt, aan de ene kant puur uit interesse voor het zeilenontwerpen aan de andere kant ook om zeilen te varen zoals ik ze zelf graag wou. Om ook customzeilen voor klanten te maken had ik te weinig tijd voor. Soms zat ik tot 4 uur snachts aan mijn zeilen te werken. Later kreeg ik het te druk met de boards en gezin en kon ik de distributie van Ezzy krijgen die nog het dichts in de buurt van mijn zeilen kwamen. Toen hadden die nog een andere snit dan nu. Toch kriebelde het ook in de jaren erna wel vaak als iets mij niet zinde en had ik ook lange discussies met John Blackwell, mijn dealer in Schotland die ook zeilmaker is en hij maakte wel eens prototypes voor mij.

Nog hulp gehad van (bekende) designers?

John Blackwell heeft mij met raad en daad terzijde gestaan, omdat hij sinds 10 jaar alleen zijn eigen zeilen maakt maar niet voor de verkoop is hij als zeilontwerper niet bekend. Ook kwamen onze jarenlange ervaringen als zeilenreparateurs goed van pas om ook constructieve foutjes van onze fabriek nog te elimineren.

Je hebt 2 lijnen, de slayer een 4 latten wavezeil en de karma een 5 latten wavezeil, hoe zou je ze omschrijven en wat zijn de verschillen, en voor welk type surfer zijn ze geschikt.

De Slayer is meer het hardcore wave zeil, meer gericht op het golfrijden, het profiel is iets soepeler/softer, je hebt wat meer vrijheid met het onderlijk t.o.v. de golf en er zit een PVC venster in wat veel minder snel „blind“ wordt. Klinkt misschien gek voor sommigen maar als je de golf niet goed kan zien is dat echt een handycap bij het golfrijden. Ik zie zelfs in de PWA mensen om hun mast moeten loeren voor ze de bottomturn inzetten. Een monofilm of in mindere mate een X-ply venster wordt blind door UV straling en zand en dat is het meest hinderlijk als de zon schijnt. Bovendien is het PVC zo ingebouwd dat alle krachten eromheen geleid worden en zit het precies daar waar de trapezetouwtjes komen dus een drukpuntverschuiving geeft het ook niet.

De Karma heeft een groter windbereik, iets meer power van onderuit en meer high end control, het is meer allround inzetbaar, beter in on shore, iets minder handelbaar bij het golfrijden.

Wil je in de toekomst ook je pijlen richten op freeride en misschien zelfs racezeilen?

Ons zwaartepunt ligt toch meer bij de wave maar we zien wel, stapje voor stapje.

Op wat voor mastcurves zijn de zeilen gebouwd en vanwaar de keus hiervoor?

Constant curve richting flex top. Dit is de curve die de meeste zeilen en masten gebruiken. Binnen constant curve zit toch nog een hele ruime marge dus daarom de toevoeging flex bij constant curve. Lang niet alle constant curve masten passen op alle constant curve zeilen, de benaming is gewoon nog niet specifiek genoeg.

Ook een eigen mastenmerk, net zo hoogwaardig en kwalitatief als de boards?

Ja, iig zo hoogwaardig mogelijk zonder te zwaar of extreem duur te worden, met een mix n match systeem en de delen zijn los verkrijgbaar.
Alleen in 90% carbon verkrijgbaar wat de beste verhouding tussen gewicht en sterkte is en een constantere buigcurve. Je ziet toch bij veel merken dat een hoger % carbon mast een andere buigcurve krijgt dan een lager carbon %.
En in Europa gemaakt dus, net als de boards, niet afhankelijk van de dollarkoers.

Worden de zeilen net als de boards ook in eigen beheer gebouwd?

Nee, in een zeilenfabriek in China, we hebben meerdere getest en de beste, niet de goedkoopste, genomen.

Kunnen we in de toekomst nog meer gaan verwachten? gieken? verlengers? andere accesoires?

Dat soort dingen zijn weer andere specialiteiten en heb ik eigenlijk geen ambities in, hetzij uit noodzaak. Er zijn wel al een aantal goede gieken op de markt waar ik niet veel aan te verbeteren voor zou weten dus dat denk ik niet. Dingen kopieren of bestaande produkten van het Witchcraft logo te voorzien is mijn pakkie an niet. Verlengers laten nog wel eens te wensen over, vooral de sterkte, dus na veel lobyen bij een paar gerenommeerde merken voor sterkere verlengers, die uiteindelijk zelf maar gaan maken. Voor de rest weet ik het nog niet, misschien als ik ideeen heb.

  • Contact

    • Openingstijden
    • Op afspraak. Ook buiten kantoortijden

      Ingenieur Lelyweg 11, 2031CD, Haarlem
      Terrein MAAK Haarlem, unit F0.10

      Bij gesloten hek voor openen bellen met +31614985155
    • Adres:
    • Ingenieur Lelyweg, 2031CD, Haarlem
    • Telefoon:
    • +31 614 985 155
    • Email:
    • info@boardrepair.nl
  • Richtprijzen

    Kapotte neus€ 100,00
    Klein scheurtje / gat€ 47,50
    Voetband / ontluchtingsplug€ 47,50
    Vinbox vervangen US€ 135,00
    Vinbox vervangen power Tuttle€ 165,00
    FCS plug vervangen€ 35,00
    FCS pluggenset inbouwen€ 55,00
  • Boardrepair op Facebook

    Unable to display Facebook posts.
    Show error

    Error: An access token is required to request this resource.
    Type: OAuthException
    Code: 104
    Please refer to our Error Message Reference.